۲۰ شهریور ۱۳۸۴، ۱۲:۲۶

با هدف انجام تحركات جدي و آماده كردن پرونده حقوقي بر ضد رژيم ليبي ؛

كنفرانس پيگيري سرنوشت امام موسي صدر در لبنان برگزار شد

كنفرانس پيگيري سرنوشت امام موسي صدر در لبنان برگزار شد

شهر صور در جنوب لبنان شاهد كنفرانسي با شركت حقوقدانان لبناني بود كه براي بررسي سرنوشت امام موسي صدر و آغاز تحركات جدي براي پيگيري اين پرونده برگزار شد كه در اين كنفرانس اقدام رژيم قذافي در ربودن امام موسي صدر توطئه اي براي از هم پاشيدگي وتضعيف لبنان قلمداد شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، كميته حقوقدانان لبناني كنفرانسي در شهر صور درجنوب اين كشور برگزار كردند كه  به آغاز برنامه جدي براي تحرك واقدام و آماده كردن پرونده حقوقي درباره جنايت ربودن امام موسي صدر موسس و بنيانگذار مجلس اسلامي اعلاي شيعيان لبنان و مقاومت در اين كشور و دو همراه وي كه از سال 1978 درجريان سفر به ليبي ربوده شدند و هيچ اطلاعي از سرنوشت آنها در دست نيست، اختصاص يافته بود.

علي خريس نماينده جنبش امل در پارلمان لبنان در اين كنفرانس تاكيد كرد: امام موسي صدر خدمات فراواني براي لبنان انجام داد و ازمسائل طائفه اي و مذهبي و قوميتي اجتناب مي كرد و تنها منافع ملي و عموم ملت لبنان را در نظر داشت.

وي ابراز عقيده كرد:  اقدام رژيم ليبي در انجام توطئه ربودن امام موسي صدر و همراهانش تكميلي براي نقشه هاي هدفمندي بود كه براي از هم پاشيدگي وتضعيف لبنان طراحي مي شد.

شايان ذكر است نبيه بري رئيس مجلس لبنان و رئيس جنبش امل در مراسم بزرگداشت بيست و هفتمين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر رهبر شيعيان لبنان و بنيانگذار مقاومت لبناني(جنبش امل) كه چندي پيش برگزار شد، خواستار باز شدن پرونده امام موسي صدر در محافل بين المللي بويژه در اتحاديه عرب و سازمان ملل متحد شد.

آخرين خبري كه در 13 ارديبهشت 1380 توسط سايت «جبهه نجات ملي ليبي» بر روي شبكه جهاني اينترنت منعكس شد، مدعي آن است كه امام موسي صدر در اواخر سال 1376 توسط برخي زندانيان زندان ابوسليم شهر طرابلس مشاهده شده  و اندكي پيش از ماه رمضان گذشته به مكاني ديگر انتقال يافته است.

گفتني است در ايران نيز دفتر جنبش امل لبنان مراسم بيست و هفتمين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر را با حضور شخصيت هاي فرهنگي ، سياسي و دانشگاهي ايراني و برخي سفراي خارجي برگزار كرد.

 امام موسي صدر3 شهريور سال 1357 و در آخرين مرحله از سفر دوره اي خود به كشورهاي عربي، بنا بر دعوت رسمي معمر قذافي رهبر ليبي وارد اين كشور شد اما  در روز 9 شهريور ربوده شد و از آن تاريخ تاكنون هيچ اطلاعي از سرنوشت وي بدست نيامده است .

پس از اين ماجرا حكومت معمر قذافي ادعا مي كرد امام موسي صدر از ليبي خارج شده است اما دستگاه هاي قضايي دولت هاي لبنان و ايتاليا و همچنين تحقيقات انجام شده از سوي واتيكان، ادعاي رژيم ليبي مبني برخروج امام از آن كشور و ورود وي به رم را دروغ اعلام كرد.

مجموعه اطلاعات آشكار و پنهاني كه طي دو دهه پيش بدست آمدند، همگي دال بر آن هستند كه امام موسي صدر هرگز خاك ليبي را ترك  نكرده است.

آخرين خبر درباره پرونده امام موسي صدر ، اقدام معمر قذافي رهبر ليبي در از بين بردن تمام مدارك و شواهد مرتبط با ربودن امام موسي صدر حكايت مي كند كه نشريه المنار چندي پيش از آن پرده برداشت ، به نوشته اين روزنامه قذافي تمام كساني كه با اين پرونده مرتبط بودند را اعدام كرده است.

کد خبر 228426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha